Fobije, načini prevazilaženja i telesna psihoterapija

Fobije, načini prevazilaženja

Fobije, načini prevazilaženja i telesna psihoterapija

Fobije, načini prevazilaženja i telesna psihoterapija

Šta su fobije? Fobije predstavljaju prenaglašen i iracionalan strah od predmeta ili situacija koji predstavljaju neznatnu ili nikakvu realnu opasnost, ali izazivaju anksioznost i izbegavanje. Za razliku od kratke anksioznosti koju neko može da oseti dok drži govor ili polaže ispit, specifične fobije su dugotrajne, izazivaju intenzivne fizičke i psihološke reakcije i mogu uticati na čovekovu sposobnost normalnog funkcionisanja na poslu, u školi ili u društvenom okruženju.

Specifične fobije spadaju u najčešće anksiozne poremećaje. Ako određena fobija utiče na vaš svakodnevni život, potrebna vam je telesna psihoterapija koja će vam pomoći u prevazilaženju strahova, a njeno dejstvo je u najvećem broju slučajeva trajno.

Simptomi fobije

Specifična fobija uključuje snažan, istrajni i ponavljajući strah od određenog predmeta ili situacije koji nije u skladu sa stvarnim rizikom. Postoji mnogo vrsta fobija, a nije neobično doživeti specifičnu fobiju oko više objekata ili situacija. Specifične fobije se mogu javiti zajedno sa drugim vrstama anksioznih poremećaja.

Uobičajene kategorije specifičnih fobija su strah od:

  1. Aviona, zatvorenih prostora ili polaska u školu
  2. Prirode, kao što su grmljavina ili visina
  3. Životinja ili insekata, na primer od pasa ili pauka
  4. Krvi, injekcije ili povrede, poput igala ili medicinskih postupaka, na primer od zubara
  5. Ostale fobije, kao što su strah od gušenja, povraćanja, glasnih zvukova ili klovnova

Svaka određena fobija naziva se vlastitim imenom. Primeri češćih izraza uključujuakrofobiju za strah od visine i klaustrofobiju za strah od malih ili zatvorenih prostora.

Kakve reakcije izazivaju fobije?

  1. Neposredan osećaj intenzivnog straha, teskobe i panike kada ste izloženi ili kada razmišljate o izvoru svog straha.
  2. Svesnost da su vaši strahovi nerazumni ili preterani, ali osećate nemoć da ih kontrolišete
  3. Pogoršanje anksioznosti kako vam se situacija ili objekt približava fizički ili u vremenu
  4. Činite sve što je moguće kako biste izbegli predmet ili situaciju ili ga pretrpite sa jakom teskobom ili strahom
  5. Imate česte teškoće da normalno funkcionišete u svakodnevnim aktivnostima zbog vašeg straha
  6. Imate fizičke reakcije i osećaje kao što su znojenje, ubrzan rad srca, stezanje u grudima ili otežano disanje
  7. Osećate mučninu, vrtoglavicu ili nesvesticu u slučaju da se povredite i vidite sopstvenu ili tuđu krv ili povredu
  8. Kod dece možete uočiti grčenje, plač ili odbijanje napuštanja roditelja, kao i odbijanje da pristupi izvoru svog straha

Kada je potrebno da se javite telesnom psihoterapeutu?

Kada vaš iracionalni strah postane neugodan u toj meri da vam ozbiljno remeti svakodnevni život. Na primer:

– u situaciji kada izbegavate ulazak u lift i penjete se stepenicama

– neprestano brinete i imate strah da će vas insekt ujesti  kad god izađete napolje

– izbegavate odlazak u laboratoriju na vađenje krvi čak i kada je to neophodno

– izbegavate prijatelje i veća društvena okupljanja jer vas obuzima strah kada ste okruženi većim brojem ljudi

– osećate strah i paniku kada se nađete u zatvorenoj prostoriji

Kako vam telesna psihoterapija može pomoći u ublažavanju i prevazilaženju fobija?

Telesna psihoterapija primenjuje u prevencijifobija tehnike opuštanja, kao što su duboko disanje, telesne pokrete koji služe da se opuste mišići i grčevi u telu, kao i razgovor sa telesnim psihoterapeutom o vašim osećanjima i strahovima. Ovo sve će vam na efikasan način pomoći u suočavanju sa anksioznošću i stresom.

Igor Pavluković

Terapeut holističke ordinacije

TELESNI PSIHOTERAPEUT
Holistička ordinacija Poliklinike Badawi

Igor @ Facebook

igor.pavlukovic@badawi-su.com

060 51 81 990

Podelite

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twenty − sixteen =