Psihofizička ravnoteža – centriranje i uzemljenje

Psihofizička ravnoteža - centriranje i uzemljenje

Psihofizička ravnoteža – centriranje i uzemljenje

Psihofizička ravnoteža - centriranje i uzemljenje

Psihofizičku ravnotežu čine centriranje i uzemljenje. Šta je centriranje? Centriranje je kontakt sa sobom i emocijama. Verovatno ste čuli za izraz: “Izbačen iz koloseka” ili “Izbačen iz takta”. Mnogo puta vam se dešavalo da se osećate kao da vam se poremetio ritam u obavljanju onoga što ste planirali ili upravo započeli. Često se to događa u odnosima sa drugima. Ako se to događa često i teško vam je da uspostavite prirodni ritam u obavljanju svakodnevnih aktivnosti, to je znak da niste u dovoljnoj meri centrirani.

Kako znamo da nismo centrirani?

Kada nemate dobar kontakt sa sobom i svojim emocijama teško vam je u razgovoru sa nekom osobom da je gledate u oči i da održite kontakt očima. Mnogo se vrpoljite, povlačite se u sebe ili mnogo pričate, bez obraćanja mnogo pažnje na sagovornika. Često upadate sagovorniku u reč. Disanje vam je neuravnoteženo, dišete brzo i kratko, zadržavate dah, polako i nečujno udišete ili izdišete dok vam se mišići trbuha i dijafragma slabo pokreću ili su ukočeni. Znak da niste centrirani i da se izbačeni iz svog koloseka su da se tokom kontakta sa sagovornikom češete, brišete nos, često dodirujete svoje lice, oči su vam nemnirne i šetaju sa predmeta na predmet. Osećate unutar sebe slabiji ili jači nemir i nervnu napetost. Ovo sve vas ometa da uspostavite unutrašnji mir i sigurnost i stvara u vama osećaj kao da vas neko drugi ili nešto kontroliše.

Važno je napomenuti da centriranje nije isto što i koncentracija (usmeravanje pažnje).  Centriranje je fokus punjenja životnom energijom u srži. Koncentracija ima više veze sa moći i besom. Centriranje je kontakt sa sobom bez usmeravanja.

Znaci uzemljenosti

Da bi ste bili sigurni da li ste centrirani, potrebno je da jednostavno osetite i zapitati se da li u datom trenutku znate da nešto osećate i da li ste mirni sa tim, bez pokreta, bez tenzije u telu ili kada nešto osećate imate potrebu da se vrpoljite, krećete, pomerate, premeštate, češkate se, brišete nos i sl.

Ukoliko osećate da niste u svom centru u datom trenutku, potrebno je da se povučete ako je to moguće u zasebnu prostoriju gde vam niko neće smetati. Uradite jednostavnu vežbu vizuelizacije: Zamislite peščani sat. Gornja polovina sata je vaša glava a donja polovina je ostatak tela. Sada zamislite da pesak polako curi iz gornjeg dela peščanog sata odnosno glave na dole ka telu. Pri tome obratite pažnju da dišete ravnomerno, stomakom. Ovo je jednostavna vežba koja će vam pomoći da uspostavite bolji kontak sa sobom i da se centrirate.

Šta je uzemljenje?

Uzemljenje je kontakt sa realnošću. Punjenje životnom energijom je na periferiji. Uzemljenje se odnosi i na to da li je neko povezan sa tlom, da li stoji iza svojih stavova, ponašanja i onoga što govori. Uzemljenje je u rukama, nogama i očima. To su sve tačke kontakta sa realnošću. Dobro uzemljena osoba je fleksibilna, oseća stopala i oslanja se na cela stopala.

Ukoliko nemate dobar kontak sa realnošću imaćete utisak da ne upravljate odgovorno svojim postupcima, već da je neko drugi ili nešto drugo odgovorno, tj. uzrok onoga što vam se dešava. Nećete moći da sagledate jasno sebe kao uzročnika svojih stanja niti ćete umeti da se adekvatno postavite u reševanju istih.

Često se događa da bez dobrog uzemljenja osoba nema dobar osećaj u prednjoj strani i donjoj polovini tela i da nema dobar kontakt sa tlom. Čovek je u tom slučaju zbunjen oko toga šta pruža i šta prima u odnosu. Često se primećuje napetost i zategnutost u nogama i abdomenu. Emocije se zadržavaju i potiskuju, umesto da slobodno teku.

Kratka vežba za uzemljenje

Kada se osećate neuzemljeno, pomoći će vam sledeća kratka vežba:

Postavite se u stojeći položaj i rastavite noge 20cm. Obratite pažnju da li su vaša kolena kruta ili savijena, da li su vam stopala paralelna ili okrenuta ka spolja, da li se vaša težina prenosi ka napred, na prste li na nazada, na pete.

Savite lagano kolena. Postavite vaša stopala teko da budu savršeno paralelena. Prenesite vašu težinu na napred ne odižući pete, tako da se najviše prenese na prednji deo tabana. Polako savijajte i ukrućujte kolena šest puta za redom, zatim zadržite poziciju oko 30 sek, dišući polako.

Kako biti u dobrom kontaktu sa sobom i drugima?

Kontakt se sastoji od centriranja i uzemljenja. Pod kontaktom se podrazumeva:

  1. kontakt sa sobom-centriranje
  2. kontakt sa drugima-uzemljenje

Kontakt ne podrazumeva nužno komunikaciju i vezu sa drugima, već može postojati i ako je osoba distancirana.

Ukoliko ste u stanju da budete istovremeno u kontaktu sa sobom i sa drugim, osećaćete se  prisutnim u odnosu. Pri tome ćete osćati mekoću, živost i tok sopstvene energije, kao i tok energije koja se kreće od vas ka drugoj osobi i od druge osobe ka vama.

Osećaj za centriranje, uzemljenje i kontakt se razvija u zavisnosti od toga šta nedostaje- centriranje ili uzemljenje, na seansama i radionicama telesne psihoterapije.

Igor Pavluković

Terapeut holističke ordinacije

TELESNI PSIHOTERAPEUT
Holistička ordinacija Poliklinike Badawi

Igor @ Facebook

igor.pavlukovic@badawi-su.com

060 51 81 990

Podelite

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × two =